Zdrowe rodzaje cukru

Zdrowy miód i zdrowszy syrop daktylowy

Spożywany już od starożytności, miód jest nie tylko zdrowszy niż biały cukier, ale też wykazuje dobroczynne właściwości – łagodzi ból gardła, zawiera wiele cennych witamin i minerałów. Należy jednak pamiętać, iż miód jest bardzo kaloryczny – nie zaleca się go więc osobom chcącym zrzucić zbędne kilogramy.

Pod tym względem o wiele lepiej wypada syrop daktylowy. Dzięki dużej zawartości błonnika skutecznie walczy on z problemami trawiennymi. Działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie. Syrop daktylowy obniża ciśnienie tętnicze, obniża poziom cukru we krwi i cholesterol. Zawiera też wiele cennych witamin i minerałów.

Ksylitol, stewia i syrop z agawy – podium zdrowych substancji słodzących

Uznany przez WHO za całkowicie bezpieczny dla zdrowia, ksylitol zapobiega próchnicy, działa bakteriobójczo, ma niski indeks glikemiczny i nie zakwasza organizmu. Choć zawiera kalorie, uznawany jest za jeden z najzdrowszych cukrów – pozyskuje się go z niektórych owoców i warzyw. Za jeszcze zdrowszą uważana jest stewia – ziołowy zamiennik cukru pochodzący z Ameryki Południowej. Nie tylko wykazuje właściwości zdrowotne, ale też nie zawiera żadnych kalorii, może więc być bez przeszkód spożywany przez osoby walczące z nadwagą.

Warto również wspomnieć o substancjach słodzących takich jak syrop z agawy, melasa czy fruktoza – są to zamienniki zdecydowanie zdrowsze od białego cukru, wykazujące przy tym wiele właściwości pozytywnie wpływających na nasz organizm.